Designed Room

Assalammualaikum.

Small room, but there is wide area for improvement. Kita selalu lupa, ingat tidak perkara yang menimbulkan fitnah ini, "alah, dia nama ja pakai tudung, tapi on/off." atau "tudung labuh, tapi perangai macam vavi."(just some random rant, and i did hear that, always) atau "aku yang tidak pakai tudung ni lagi bagus kot dari dorang. mengata orang teruk sangat" dan etc. which became worst to the end. selalu kita akan jadi marah bukan, marah kepada kedua-dua pihak. jangan terlupa video panas yang leak masuk dalam internet. 

saya juga bukan budak yang baik, tapi selalu ada yang mengingatkan sentiasa ada ruang untuk memperbaiki diri. pakaian itu menzahirkan diri kita. dan silapnya, kita ingat semua orang yang pakai tudung itu budak baik. kita sangka orang yang bertudung itu baik. dan kita ingat pelajar sekolah agama itu semuanya bakal menjadi buah yang sangat manis dan terjaga. tapi kita lupa, iman manusia  itu bertambah dan berkurang. 

define baik. how good is good?

jangan cakap, itu fitrah perempuan suka mengumpat. no! itu kebiasaan yang dianggap perkara biasa. sedangkan perkara itu sudah dilarang secara terang dalam Al-Quran. some said, biasalah tu perempuan. susahkah mengikis sikap itu? banyakkan berdiam daripada bercakap perkara yang tidak perlu. teringat seorang pelajar, tokoh pelajar menengah rendah SEMEKAR semasa jamuan hari guru/kemerdekaan, motto hidup, "bercakap hanya bila perlu." siapa masih ingat? saya.

p.s :: kenapa seorang itu perlu berubah untuk menjadi lebih baik? setiap detik itu bukan menjadikan hidup kita lebih lama, tetapi semakin memendekkan umur kita, setiap hari itu, mendekatkan kita kepada kematian kita. akhirnya semua perkara akan berbalik kepada diri kita sendiri. tolonglah, saling mengingatkan.

ALLAH itu Maha Penyayang lagi Maha Pemurah, DIA akan sentiasa mengingatkan kita agar kita tidak terus terleka, dan kita jangan biarkan sehingga DIA merajuk dan tidak mahu lagi mengetuk pintu hati kita untuk berubah. Anda, kita bukan siapa-siapa dalam kosmos ini, biar siapapun kita.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...