Cuti #4 : Newbie

Aw shuck! Nama sudah belajar 2 tahun dalam field ni, tapi bila buat benda-benda yang berkaitan, macam euch! apa ni?? Dang, habis tu apa kau belajar dalam kelas dan lab? Euh!

Nah, let this newbie talk. There are a lot of people who book smart but not common sense smart. Duh! Don't blame the exam, it not my priority. Huh, i am neither book smart or common sense smart. Saya seriously sangat cemburu dengan orang yang boleh hidup survival. One who able to stand with their own feet. Common sense? Well, something like skill or your ability on making decision.

Selalu dengar  ayat ni, untuk berjaya yang paling penting ialah usaha. Ya, saya setuju 300%! Kalau kita tidak berjaya, mustahil nasi tu akan masuk dalam mulut kalau kau tidak berusaha untuk makan, bukan? Hm, tapi bukan semua usaha yang kita lakukan akan membuahkan hasil seperti yang kita harapkan. Nah, disitu katanya common sense kita akan berkembang. Macam Anmum Essential, apabila sel-sel otak bergabung, maka perkembangan otak... sila sambung sendiri.

Kedua-duanya saling memerlukan antara satu sama lain. Bila kau book smart, kau boleh pergi jauh dalam akademik, tapi mungkin kau bermasalah menyelesaikan masalah dalam perhubungan atau mungkin kau perlukan sparkle shoes seperti dalam Cloudy with  a Chance of Meatball. Bila kau common sense smart, kau ada sejuta masalah yang boleh diselesaikan dan mestilah menyenangkan. Sila dengar lagu Colours of the Wind - Vanessa WIlliams

Tapi untuk maju, kau perlukan kedua-duanya. Mustahil kau boleh buat keputusan yang tepat tanpa melakukan sebarang pertimbangan dengan ilmu yang kau ada. Kalau salah sekalipun, kau berusaha dengan sebaik mungkin. Nah, tolonglah sedar, segala usaha kau bukan mencerminkan hasil, diakhirnya, kau perlu bertawakal. Hasilnya nanti kau kena bersyukur walau apapun yang terjadi, setidak-tidaknya kau masih hidup dan boleh berusaha lagi.

Later... chiao

p.s : tiada kaitan dengan ayat, "perempuan, belajar tinggi-tinggi pun masuk dapur juga." mestilah masuk dapur juga, kalau bukan masak nasi kerabu pun, bolehlah juga masak spagetti. Kah-kah-kah... Nah, susah-susah, ikut ja resipi dalam buku.


3 comments:

  1. ida,x msk spegeti pon msk megi pon kne msuk dapo jugak..kekeke..

    ReplyDelete
  2. @Nawal Atifah hahaha...masak megi buat dekat meja study uni sudah..hahaha

    ReplyDelete
  3. haha..kt u x elok mkn megi sgt..kt umh x pe r..heheh..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...