cuti #13: mama, masak sudahkah?

Semua orang mungkin boleh masak ayam goreng. Tapi confirm bukan semua orang tahu macam mana goreng ikan! Cincai punya style, siang ikan, letak kunyit sikit, garam sikit... Perap jap~~ Then goreng... sound senang... Bila siap dengan tutup periuk sebagai perisai dengan penjepit sebagai pedang, gorenglah ikan... *tidak perlu bayangkan, perkara ini tidak lagi berlaku kepada saya*

Tadi, sebab berlaku perang dingin sebentar dengan kakak ku yang menjadi chef tetap dirumah sekarang ni. Maka, mahu tidak mahu, terpaksa juga merajinkan diri turun p dapur. Peperangan juga berlaku sebab saya tidak p tolong jemur kain... Don't worry, hari ini saya fully in-charged as house manager, kecuali basuh kain. Mama cakap, goreng ja tu ikan. Saya rasa macam... hah?! tidak mau... sudahlah belum kena siang. 

Sedang menggoreng, naik p atas, "mama, sudah masakkah ni?" dem... on the way p bilik mama, abah sedang mengiron baju depan tangga, "kenapa tu, mahu tanya masakkah sudah?" hehe...big grin~~ sabar sajalah. Jumpa mama lagilah, "Berapa tahun sudah pula kau tidak masak ikan ni?" 

5 tahun I guess? 5 tahun, selepas SPM dan saya tidak suka makan ikan yang digoreng garing. Tiada kaitan yang penting, i failed to fried the fish? Sure not, selepas tanya, berjaya juga goreng ikan 6 ekor bahagi 2. Hahaha... Siap tambah 2 piring lagi makan malam ni... see, bukan saya jenis tidak suka makan ikan, tapi entah, ada certain ikan ja lubang tekak saya dapat terima...

 Eh, sekarang sudah tidak ada orang di rumah, semua sudah balik p asrama. Kecuali budak kecil tahun 5 itu... 

ps : dinner di sambung oleh kakak saya juga dengan mama. siapa suruh datang masa saya sedang buat kerja... saya larilah... failed goreng ikan pun mau tulis dalam belogkah? 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...