Jual Tudung

Bila Ramadhan ada bazaar, bila bazaar untuk Ramadhan... Saya benci bazaar, hell no sebab saya pun berniaga juga di bazaar sekolah. Mencari untung? Habis tu, sudah namanya untuk mengembangkan duit Alumni *cakap biar terang, untuk kelas PMR 05 dan SPM 07 sahaja okay...dasar kedekut punya batch...nasib lah..* mestilah dapat balik modal dan ada untungkan. Biarpun sikit, tapi jangan ada rugi. Amanah yang kita pegang, kita jaga betul-betul. Ops, saya bukan menjual tudung di bazaar, jual makanan untuk berbuka juga, tapi kuih jarang ada, sebab orang yang bertanggungjawab, ehem... jarang dapat naik ke sekolah atas bukit ni. Dimaafkan, kalau big boss or lady boss tak bagi, macam mana juga kan. Air dan telur dadar menu utama.. 'Mari beli-beli-beli, kami ada jual air mata dan telur naga...' (Tipu) Amboi, gerai 'kereta MyVI' ada jual ayam KPOP what!

Baru kembali dari membaca post MR K : Why lelaki suka suruh girlfriend dia pakai sopan-sopan tapi dia gatal tackle awek seksi? Bila baca cerita tu... belum habis baca, boleh agak sudah pengakhiran cerita. Lucu, kesian dan sikit lagi mau condemn, nasib teringat sekarang bulan puasa. Siapa suruh terikut sangat dengan some body so called mr boyfie? Eh, saya tidak cakap yang uni di Malaysia is not good as the other, tapi kalau balik dr US, confirm lah some investment sudah dilakukan, membazir tau tak. Kecuali kau orang kaya... No problem biggie...

Okay, pedulikan yang itu. Mari ke entry sebenar.. JUAL TUDUNG... Fine, langsung tiada kaitan dengan jual-menjual disini. Tapi tu, tu, tu... tajuk entry MR K. Sila ambil soalan tersebut tanpa peduli akan email dan perempuan tersebut, sebab dia langsung tidak bersalah, dia sekadar bertanya dan langsung tidak ada kena mengena. This post is for someone who I really hope read this. Tolonglah makan cili kali ni, cakap depan kau tidak peduli. So, how about this?

Kalau rasanya saya akan jawab soalan tu, mestilah jawapan tu akan back-up lelakikan. Macam mana pun, tetap akan menyebelahi kaum itu. Jadi macam mana kalau saya jawab dengan jawapan seorang kawan, Nawal... "Kalau kau tak malu dengan ALLAH, silakan." 

Pernah dengar tidak ayat ini atau yang serupa dengannya, 'Kakak tegur bukan sebab kakak buat peraturan sendiri tapi rasanya adik pun tahu menutup aurat tu peraturan siapa.' Kalau kakak tu tegur, mesti kau akan benci dengan dia bukan. Kau akan cakap, kakak ni berlagak lah, tunjuk baik konon... and so on... Kalau kawan kau pula tegur, tunggulah bulan depan baru kau nak menyapa balik orang tu. Alhamdullilah, kalau kamu menerimanya dengan hati yang terbuka dan menyedari hakikat itu. Tapi kenapa kalau some body so called mr boyfie tu yang tegur, kau tidak pula condemn or ignore dia? Good things happen, ada orang yang dapat tegur dia selepas kawan-kawan yang lain tidak dapat tegur.


Ini peraturan ALLAH. Kenapa kau berani mendustakan azab dan  nikmat ALLAH? Soal aurat tidak perlu kau pertikaikan lagi, kau tidak perlu ditegur berkali-kali oleh orang lain and give us same answer ya, saya cuba juga... but still, and some are even ignore the word. Saya bukan jealous which you listen to your boyfie more, no. Tapi jadi upset bila, kau kutuk orang yang bagi nasihat tu, kau langsung tidak pedulikan dia. 

Soalan tu tidak akan wujud, kalau kau tahu sebenarnya kau tidak perlu dia untuk tegur kau untuk menutup aurat, kalau kau tahu menutup aurat itu adalah peraturan yang kau tidak boleh langgar. Mustahil untuk kau tidak tahu, kecuali kau langsung tidak pernah masuk kelas agama, sebab kelas pendidikan Islam sekolah rendah pun sudah membincangkan aurat lelaki dan perempuan. 

Respect yourself! Pedulikan dia some body so called mr boyfie pergi tackle orang lain yang seksi, tapi kau perlu jaga diri dan agama kau. Macam Yusra cakap 'you don't have to change just to draw someone else attention'
      “Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan janganlah  kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir.”         (an-Nur: 31)

p.s :: iman manusia itu berkurang dan bertambah. kekalkan kekuatan yang ada dalam diri. tapi jangan sesekali tergadai akidah, jangan sesekali merendahkan akhlak. JANGAN BERANI MEMPERSENDAKAN AGAMA.

2 comments:

  1. ingat idah jual tudung td..hehe

    ReplyDelete
  2. so nice entry ~

    perempuan yang baik itu adalah perempuan yg tidak dipandang dan juga tidak memandang ~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...