Bajet 2012 saya : Cash Flow

Assalammualaikum. 

Tajuk macam apa entah. Bukan mengajar, saja terasa mahu menulis. Semester ni, cash flow sangat-sangat tidak dapat dikawal. In blink of eyes, ey, habis sudah? Ok, belum lagi. P tunai pun belum lagi, tapi sure bakal! 

Lesen B2, D - 0.85 (half MAS : mama abah support)
Concave Lens - 0.4 (ada yang murah lagi?)
Text - 0.15 (voucher tinggal RM50!) 
Saving - 0.5 (Oh, tidak! LI lagi, kena up?!)
Baki = 1.0 (belum tolak any lab equipment, lagi-lagi sem ni ada niat mahu buat mini project orang lain sem lepas)

Macam mana ni?

1. UniMAP tidak membenarkan pelajar untuk masak di dalam rumah. Tapi sila yakin, hampir setiap rumah ada rice-cooker lah paling cincai. OK, rajin-rajinlah masak. Reti ke? Tak pe, I have Farah, Am, Ika, Soon and Nadia. Contract basuh pingan only! Tolong tengok boleh... 

2. Tahan-tahanlah kaki tu dari berjalan. Duduk diam-diam dalam rumah, rajin-rajin update blog, paling penting, rajin-rajinlah sikit study out of the class room punya topic, macam Java, HTML dan mungkin sedikit pasal Emily Restaurant! Budak lelaki yalah, main PES, DOTA semua... Sila main kalau suka. Oh ya, belajar bawa basikal!  =) macam mana mau ambil lesen motor ni??!!!!!!

3. Lapar ditengah malam?! Sila stock maggie, roti dan mineral water! Tapi, bukan healthy life style itu - diam, ini student punya life. Mengantuk dalam kelas? Mentos RM1.20 untuk 3 hari. Tidak pun 'pau' orang sebelah punya gula-gula. Ngeh, bawa air. Sorry, saya bukan jenis pergi cuci muka kalau mengantuk. There is very high probability saya akan ketinggalan sesuatu yang menarik.

4. Skincare? Erk? Saya pernah pedulikah? Now kena peduli sudah, kena marah setiap kali balik rumah. Kena amal air suam selepas ini. Wait..wait... kau rasa saya peduli kah? Ini alasan untuk Waffle dan Bubble tea. 

5. Pasar malam? Farah, kita share beli putu piring. =) Sharelah makanan yang selalu tidak larat makan seorang.

6. Film! Ok. Anyone with solution for this? Instax Mini 7s. Ada-ada, sila ikat perut selama 5 hari. Minum air mineral, roti gardenia sapu nutella untuk sumber gula. Gila! Kalau ada duit lebih tu, belilah. Tiada tu, tiadalah! 

Tolonglah, ada saving.


ps : cara terbaik untuk saving. sila berdating dengan APKP! Sedang mencari tabung kahwin sem lepas simpan di mana. tabung rm1/day sem lepas sangat membantu dihujung sem. sem ni, buat lagi, tapi upgrade, rm10/minggu. nikon one sudah terlepas, duit kumpul dari sem lepas sudah habis! buat sesuatu yang membazir minggu lepas!!! demn~ demn~~ 




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...