Cinta dan Persahabatan [Part 1]

Anda sebenarnya silap dan terperangkap apabila persahabatan dan semangat setiakawan yang dibina bertahun-tahun akhirnya berakhir dengan ucapan cinta.


Ouch you, do i like macam doktor cinta? Tu ayat daripada Nadia, tengah stress dan mengacau dia yang sedang blogwalking sambil buka buku control. Kira macam mau elaborate la ni. 

Nadia said "betul tu, boleh hancur kot persahabatan." I said, "I don't know. May be." Siapa ada dengar Hot FM which masa tu segment dear Farah, dorang discuss pasal Anisa yang nak dikahwinkan dengan sahabat baik dia yang juga merupakan pilihan keluarga dia, dan turut menyayangi dia, tetapi pada masa yang sama dia juga sangat mencintai dan dicintai oleh si kekasih hati? Pada hemat para budiman, siapakah yang bakal menjadi pilihan hati sang bunga? 

Lama sudah pun, tapi Nadia dan saya ada pandangan yang mahu dikongsi. Mungkin it better to go for the best friend. Nasihat orang ramai, buat solat istikarah, dan ramai juga yang suruh go for your current boyfriend. Ya, solat istikarah itu penting, mungkin ada hati yang terluka tapi jangan terhijab pandangan mata kita daripada melihat hikmah. Yang ditentukan untuk kita itu adalah yang terbaik daripada ALLAH. 

Kenapa kami sependapat untuk pilih pilihan keluarga? Sebab he is your best friend. *and just because he know almost everything about you and your family* The word best friend already describe it. To build a relationship, good one, until you can call him a best friend, require time and event. Am talking this from a best friend point of view, bukan dari sisi pilihan keluarga. 

Come to consider this, when you have fatal break heart or emotional wreck. There will be one person always in your background, quietly listening for your mumbling. Isn't he is your friend? *well, tiba-tiba terfikir, kenapa perlu kawan yang berlainan jantina? entah.* Kemudian, apa yang perlu ialah menjawab persoalan ini, mampukah kita menjadikan dia sebahagian daripada hidup kita? Building trust to your companion bukan seperti meluruskan semula kertas yang sudah dikeronyok, kepercayaan seperti itu tidak akan sekukuh kepercayaan yang pernah wujud sebelum ini. 

How can I start this?? Hmmm.. macam ni, ok. Both of you know each other secret, you know he having affair with someone else, so did you. Then, what if there were once he told you actually he is seeing this other girl? Could you completely trust him? What if actually he ever said to you, he is easily get bored? oh no. eh, even dia tak cakap, as a friend, we notice it! well i guess, a friend is like a benchmark after all, you have cat fight with him, and later getting along again. there where you learnt how to trust each other.    

Tapi kenapa kami bersetuju dengan ayat biru di atas? Nantikan di Part 2, sebenarnya bukan ini idea yang mahu ditulis. =P oh! saya boleh jadi encik mamu 2. hahaha... diam. chao untuk Part 1. 

ps : insya Allah, kalau ada part 2. sekarang sedang busy untuk exam. idea yang ini ALLAH lalukan sebentar sebagai rehat daripada 'scientific calculator marathon'. =)

brian mcknight : marry your daughter 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...